HET VOLLE POTENTIEEL. VAN DYSLECTICI BENUTTEN

Het volle potentieel Als de oplossingen van het verleden, ontoereikend zijn in het stormachtige heden, dan is vernieuwing in ons denken en handelen nodig. ongeveer die woorden sprak Abraham lincoln al in 1862. ook nu zoeken bedrijven naar manieren om de uitdagingen van deze tijd het hoofd te bieden en kansen te benutten. en neemt de roep om andere denkstijlen, zoals die van dyslectici, toe. Als het potentieel van dyslectici zo’n kans is, wat kunnen bedrijven dan nog meer doen om hen te helpen zich te ontplooien? tekst: nAomi VAn loon 28 I&W mAGAZIne nr 1 - 2023 L eerstijlen van mensen met dyslexie Uit eerder onderzoek blijkt dat de leerstijlen van mensen met dyslexie vaak anders zijn dan die van niet-dyslectici. Veel dyslectici hebben baat bij: • visuele informatie boven verbale informatie • feiten, observaties en praktische zintuigelijke ervaringen, boven abstracte concepten en theorie • het relateren van informatie aan een groter geheel in plaats van een stapsgewijze opbouw leervoorkeuren en -behoeftes In mijn onderzoek onder 76 werkende dyslectici, gaf het grootste deel aan zich het liefst te ontwikkelen door hun werk te doen, eventueel ondersteund door een coach of een buddy. ‘learning on the job’ dus. daarna scoorden video’s en klassikale trainingen het hoogst als middel om zich nieuwe kennis en vaardigheden eigen te maken. leren maak je volgens de deelnemers aantrekkelijker door materialen vooraf te delen, leren over de tijd te verspreiden, stof voldoende te herhalen en referentiemateriaal in een kennisbank beschikbaar te stellen, in plaats van losse e-mails. bij toetsen zijn korte en duidelijke vraagstellingen en eenduidige antwoordopties van belang. de inzet van digitale en fysieke hulpmiddelen maakt dat leren minder tijd en moeite kost. tot slot: keuzevrijheid uit verschillende leervormen en een brede opleidingscatalogus vergroten volgens de deelnemers gemak voor en betrokkenheid van dyslectische werknemers. dyslexie erkennen en herkennen uit de resultaten blijkt verder dat meer dan de helft van de respondenten worstelt met onzekerheid en faalangst. dit remt niet alleen hun ontwikkeling, maar heeft ook invloed op hun welzijn en prestaties. ook zegt 23% van de deelnemers dat hun dyslexie niet erkend wordt binnen de organisatie. doordat er onvoldoende kennis is over en aandacht voor dyslexie, ervaren ze dat er weinig rekening met hen gehouden wordt.

29 Online Touch HET VOLLE POTENTIEEL. VAN DYSLECTICI BENUTTEN Home


You need flash player to view this online publication